LAPORAN AWAL PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN 2013 - 2015
Bagi memenuhi keperluan semua
rakyat Malaysia dan menyediakan negara untuk bersaing di peringkat antarabangsa adalah penting untuk negara
melakarkan wawasan kejayaan sistem pendidikan yang ingin dibangunkan, khusus
berdasarkan konteks Malaysia. Kumpulan murid terbaik yang bagaimanakah ingin dihasilkan
untuk berdepan dengan cabaran ekonomi abad ke-21? Jenis pendidikan yang
bagaimanakah perlu disediakan untuk mereka hadapi dunia globalisasi yang pantas
berubah? Kedua-dua aspirasi ini merangkumi dua aspek: pertama, sistem
pendidikan secara keseluruhan, dan kedua, murid secara individu. Visi dan
aspirasi ini akan menjadi landasan transformasi sistem pendidikan Malaysia.
Pelan pembangunan pendidikan ini berhasrat untuk mencapai lima keberhasilan teras pendidikan bagi menentukan kejayaaan sistem pendidikan Malaysia secara keseluruhan, iaitu akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Keberhasilan yang ditetapkan ini adalah selari dengan aspirasi yang disuarakan oleh peserta Dialog Nasional Pendidikan Kebangsaan. Sistem pendidikan berprestasi tinggi juga menetapkan teras yang sama yang perlu dicapai. Tindakan bagi merealisasikan lima teras berkenaan adalah penting, dan tidak ada inisiatif dalam teras berkenaan yang boleh dilaksanakan secara berasingan, malah perlu disepadukan dan digerakkan secara bersama.
Akses: Setiap kanak-kanak
di Malaysia berhak mendapat kesamarataan peluang pendidikan bagi membolehkan mereka
mencapai potensi masing-masing. Kementerian perlu memastikan kadar akses
sejagat dalam kalangan kanak-kanak dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat
menengah atas (Tingkatan 5) menjelang tahun 2020.
Kualiti: Semua kanak-kanak
akan berpeluang mendapatkan pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem
pendidikan di Malaysia dan setanding dengan system pendidikan antarabangsa.
Sistem pendidikan di Malaysia menetapkan aspirasi untuk meletakkan Malaysia dalam
kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa mengikut pengukuran
TIMSS dan PISA dalam tempoh 15 tahun yang akan datang (TIMSS dan PISA menguji
Bacaan, Matematik dan Sains sahaja). Pentaksiran tambahan yang menangani
dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks Malaysia boleh dimasukkan
apabila dimensi itu diterima di peringkat antarabangsa.
Ekuiti: Sistem pendidikan
berprestasi tinggi menyediakan pendidikan berkualiti kepada setiap kanak-kanak
tanpa mengira kedudukan gegografi, jantina atau latar belakang sosioekonomi.
Kementerian berhasrat untuk merapatkan lagi jurang pencapaian antara murid
bandar dan luar bandar, tahap sosioekonomi dan pencapaian antara jantina
sehingga 50% menjelang tahun 2020.
Perpaduan: Murid yang
berumur antara 7 hingga 17 tahun menghabiskan lebih satu perempat daripada masa
mereka di sekolah. Oleh itu, sekolah berperanan untuk mengukuhkan lagi
perpaduan dalam kalangan murid. Melalui interaksi bersama murid lain dari
pelbagai latar belakang sosioekonomi, agama dan
etnik, dan belajar untuk memahami, menerima serta menghayati perbezaan, suatu
perkongsian pengalaman dan aspirasi dapat dibentuk. Kementerian berhasrat untuk
menjanakan suatu sistem pendidikan yang memberi peluang kepada murid berkongsi
pengalaman dan aspirasi demi membentuk dan memperkukuhkan lagi asas perpaduan
rakyat Malaysia.
Kecekapan: Sistem
pendidikan Malaysia telah menerima peruntukan yang tinggi, namun peningkatan keberhasilan
murid masih tidak setanding dengan sumber yang telah disalurkan ke dalam
sistem. Walaupun Kerajaan akan terus mengekalkan tahap pelaburan masa kini,
Kementerian berhasrat untuk memaksimumkan keberhasilan murid mengikut tahap
peruntukan semasa.
Aspirasi murid
Menjangkaui seluruh sistem
pendidikan ini, pihak berkepentingan jelas mengenai konsep “kualiti” yang perlu
ada pada setiap murid. Maka pendidik, ibu bapa, murid dan semua ahli masyarakat
perlu bersatu dalam merealisasikan visi pendidikan sebagai wadah pembangunan
murid yang holistic dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Visi ini juga
menjadi asas kepada semua usaha penambahbaikan sistem pendidikan sejak Falsafah
Pendidikan Kebangsaan digubal pada tahun 1988. Untuk maju, Pelan Pembangunan
Pendidikan akan terus menggunakan semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan bagi membangunkan
pendidikan seimbang sebagai asas pencapaian aspirasi setiap murid. Pelan ini
juga merujuk sistem pendidikan berprestasi tinggi yang dicapai oleh negara lain
bagi mengenal pasti kemahiran khusus yang boleh diterapkan kepada murid bagi
membolehkan mereka menerajui pembangunan ekonomi global .
Pengetahuan: Di peringkat
paling asas, setiap kanak kanak perlu menguasai kemahiran literasi dan
numerasi. Selain itu, adalah penting bagi setiap murid menguasai mata pelajaran
teras seperti Matematik dan Sains. Murid juga perlu didedahkan dengan pengetahuan
am yang
menyeluruh tentang Malaysia, Asia
dan dunia menerusi dunia menerusi mata pelajaran Sejarah, Kemanusian dan
Geografi. Murid juga digalakkan untuk menambah ilmu dan kemahiran dalam bidang
lain seperti Seni, Muzik dan Sukan. Setiap murid belajar cara untuk memperoleh
ilmu pengetahuan sepanjang kehidupan mereka (menerapkan perasaan ingin tahu dan
mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat) untuk membolehkan murid menghubungkan
pelbagai disiplin ilmu. Lebih penting lagi, dalam ekonomi berasaskan pengetahuan,
mereka mencipta ilmu yang baharu. Setiap murid perlu menguasai pelbagai
kemahiran kognitif termasuk penyelesaian masalah, penaakulan dan pemikiran kreatif
dan inovatif. Dalam sistem pendidikan, bidang ini kurang diberi perhatian
menyebabkan murid kurang berupaya untuk mengaplikasi ilmu pengetahuan dan
berfikir secara kreatif di luar konteks akademik.
Kemahiran Memimpin: Dalam
dunia yang saling berhubung kait, kebolehan untuk memimpin dan bekerja dengan
orang lain secara berkesan adalah penting. Sistem pendidikan negara akan
membantu setiap murid mencapai potensi sepenuhnya dengan mewujudkan peluang yang
formal dan bukan formal, bekerja dalam pasukan dan mengamalkan ciri kepimpinan.
Dalam konteks system pendidikan, kepimpinan merangkumi empat dimensi, iaitu keusahawanan,
berdaya tahan, kecerdasan emosi, dan kemahiran berkomunikasi dengan berkesan.
Kemahiran Dwibahasa: Setiap
kanak-kanak menguasai sekurang-kurangnya bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan
dan bahasa perpaduan, serta bahasa Inggeris sebagai bahasa komuniksai
antarabangsa. Dengan tahap penguasaan bahasa ini selepas menamatkan persekolahan,
murid sepatutnya berupaya menggunakan bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris dalam
persekitaran kerja. Di samping itu, Kementerian akan menggalakkan semua murid
untuk mempelajarai bahasa lain sebagai bahasa tambahan.
Etika dan Kerohanian: Sistem
pendidikan akan menyediakan pengalaman kepada setiap kanak-kanak untuk berdepan
dengan cabaran yang bakal ditempuhi ketika dewasa, agar dapat menyelesaikan
konflik secara harmoni, bijak membuat pertimbangan, berpegang pada prinsip
ketika berada dalam situasi yang kritikal, serta berani melakukan sesuatu yang
betul. Sistem pendidikan juga berhasrat untuk membentuk individu penyayang yang
dapat menyumbang kepada kesejahteraan komuniti dan negara.
Identiti Nasional: Identiti
nasional yang kukuh terikat dengan prinsip Rukunegara yang diperlukan untuk kejayaan
masa depan Malaysia. Setiap murid akan berbangga dikenali sebagai rakyat
Malaysia tanpa mengira etnik, agama atau status sosioekonomi. Semangat patriotic
perlu dipupuk dalam diri setiap murid dengan cara memahami sejarah negara, dan
berkongsi aspirasi yang sama untuk masa depan negara. Demi mewujudkan identity nasional
yang sebenar, semangat kukuh cintakan tanah air diperlukan. Identiti nasional
akan dapat dicapai bukan hanya melalui belajar memahami, tetapi juga menerima serta
menghayati hakikat kepelbagaian.
11 ANJAKAN TRANFORMASI
Kementerian telah mengenal pasti
11 anjakan yang perlu dilakukan bagi menghasilkan perubahan yang dihasratkan oleh
semua rakyat Malaysia. Setiap anjakan perlu memberikan impak kepada
sekurang-kurangnya satu daripada lima keberhasilan sistem, seperti akses,
kualiti, ekuiti, perpaduan, dan kecekapan. Dimensi kualiti menjadi fokus utama
yang merentasi semua anjakan kerana kualiti merupakan dimensi yang penting dan
perlu diberikan perhatian yang segera. Sebahagian daripada anjakan ini
merupakan perubahan strategi dan hala tuju pendidikan. Anjakan yang lain
merupakan perubahan operasi yang telah dan sedang dilaksanakan mengikut dasar
sedia ada di peringkat Kementerian dan sekolah. Sama ada perubahan bersifat
strategi atau operasi, semuanya menggambarkan perubahan amalan semasa. Sebelas anjakan
yang digariskan kementerian ialah:
1. Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa:
Kementerian
akan melancarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak semula pada tahun 2017. Kementerian
akan menimbang pindaan kepada peraturan sedia ada untuk memberikan kelonggaran
kepada sekolah mengamalkan jadual anjal. Selain itu Kementerian akan mengkaji
kemungkinan melaksanakan laluan pembelajaran pintas selain pendidikan arus
perdana, termasuklah membenarkan murid berpencapaian tinggi menamatkan
pengajian sekolah menengah dalam masa empat tahun berbanding lima tahun
sekarang dan menamatkan sekolah rendah dalam masa lima tahun, berbanding enam
tahun. Peperiksaan UPSR pada 2016 akan mengandungi 80% soalan berbentuk
pemikiran aras tinggi.
2. Memastikan
setiap murid profisien dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris:
Kementerian
akan meningkatkan kemahiran Bahasa Inggeris guru dengan memastikan semua 70,000
guru Bahasa Inggeris lulus Cambridge Placement Test (CPT) dalam tempoh dua
tahun. Guru yang tidak mencapai standard ditetapkan akan mengikuti latihan
intensif. Modul Sastera Inggeris akan diwajibkan kepada murid sekolah menengah.
Bagi memantapkan penguasaan Bahasa Malaysia pula, Kementerian akan
memperkenalkan kurikulum Bahasa Malaysia yang standard pada peringkat rendah,
merangkumi semua sekolah jenis kebangsaan. Dengan perlaksanaan kurikulum ini,
Kelas Peralihan di sekolah menengah kebangsaan akan dimansuhkan mulai 2017.
Kerajaan juga akan menggalakkan murid mempelajari bahasa tambahan seperti
bahasa Cina, India, Tamil, Arab serta bahasa ibunda atau bahasa antarabangsa
yang lain.
3. Melahirkan
rakyat Malaysia yang menghayati nilai:
Bagi memupuk
semangat patriotisme di kalangan murid dalam usaha membina satu identiti
nasional yang kukuh dan jitu, Kementerian akan memperkukuhkan Pendidikan Islam,
Pendidikan Moral dan elemen Sivik menjelang 2017. Pedagogi untuk Pendidikan
Islam dan Pendidikan Moral juga disemak semula untuk melibatkan lebih banyak
aktiviti main peranan (role-play), simulasi, perbincangan dan tugasan dalam
kumpulan kecil. Bagi murid bukan Islam, Pendidikan Moral akan mengandungi
pemahaman tentang nilai teras semua agama utama di Malaysia. Kementerian juga
akan mengkaji membolehkan murid bukan Islam berkongsi kelas yang sama apabila
nilai-nilai sejagat diajar.
4. Meningkatkan
kualiti guru dan menjadikan profesion keguruan sebagai profesion pilihan:
Kementerian
akan mengetatkan syarat kemasukan ke latihan perguruan dengan mensasarkan hanya
30 peratus teratas dari kelompok pelajar cemerlang menyertai profesion
perguruan. Bagi guru-guru yang sudah ada dalam sistem, Kementerian akan
mengukuhkan pembangunan kerjaya mereka. Guru berprestasi tinggi berpeluang
menikmati kenaikan pangkat bermula daripada Gred DG14 sehingga DG54 dalam
tempoh yang lebih singkat, iaitu kurang daripada 25 tahun.
5. Memastikan
pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah:
Kementerian
akan memperkenalkan kriteria pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan
kompetensi serta memperkukuhkan proses perancangan penggantian pengetua dan
guru besar mulai 2013. Kementerian juga akan menempatkan pengetua atau guru
besar cemerlang di sekolah-sekolah luar bandar dan di kawasan-kawasan miskin
bandar.
6. Mengupaya
JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan:
Kementerian
akan menempatkan Jurulatih Mata Pelajaran Khusus Program Penambahbaikan Sekolah
(SISC+) dan Jurulatih Pengetua Rakan Penambahbaikan Sekolah (Si-Partners)
secara sepenuh masa di Pejabat Pelajaran Daerah. Jurulatih-jurulatih berkenaan
akan memberikan bimbingan secara terus kepada sekolah berprestasi rendah. Satu
projek perintis akan dilaksanakan di Sabah dan Kedah mulai Januari 2013
sementara perlaksanaan di seluruh negara bermula Januari 2014.
7. Memanfaatkan
ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran:
Kementerian akan
meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui
perlaksanaan 1BestariNet bagi semua 10,000 buah sekolah yang dijangka selesai
sepenuhnya pada penghujung 2013. Dalam masa terdekat, semua murid akan
mempunyai akses kepada rangkaian 4G di sekolah yang akan menyediakan landasan
untuk perlaksanaan pembelajaran secara interaktif.
8. Mentransformasi
kebolehan dan keupayaan penyampaian Kementerian Pelajaran:
Struktur
organisasi Kementerian akan disusun semula agar fungsi bahagian tidak bertindih
dan lebih ramai tenaga kerja akan ditempatkan di PPD yang akan terlibat secara
langsung dalam memantau dan mengurus prestasi sekolah.
9. Memperluaskan
jalinan kerjasama dengan ibubapa, komuniti dan sektor swasta:
Kementerian
akan memperluaskan capaian Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) untuk
membolehkan ibubapa memantau kemajuan anak mereka di sekolah secara atas talian.
Kementerian juga akan menambah bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah
menjelang 2025 dan turut melibatkan kumpulan alumni dan pertubuhan bukan
kerajaan sebagai penganjur.
10. Memaksimumkan
pulangan bagi setiap ringgit yang dibelanjakan:
Kementerian
akan mengaitkan setiap program yang dilaksanakan dengan keberhasilan murid yang
hendak dicapai dan merasionalisasi program berimpak rendah setiap tahun,
Kementerian akan meningkatkan kecekapan dalam mengurus perbelanjaan dengan
memberi keutamaan kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan kemahiran
dan latihan guru.
11. Meningkatkan
Ketelusan akauntabiliti awam:
Semua pihak
berkepentingan akan mempunyai akses yang tetap dan telus berkenaan tahap
kemajuan setiap inisiatif yang dilaksanakan oleh Kementerian. Laporan
Tahunan mengenai kemajuan sasaran dan inisiatif pelan ini akan ditertbitkan
utntuk tatapan umum mulai 2013.
URUTAN ANJAKAN TRANFORMASI
Transformasi yang dihasratkan
adalah luas dan rencam. Oleh itu, banyak inisiatif yang telah dibangunkan
merupakan sebahagian daripada transformasi yang akan dilaksanakan. Setiap
inisiatif adalah penting dan sangat bermakna, dan inisiatif ini penting untuk
diselaraskan dengan teliti supaya sistem pendidikan dapat melaksanakannya
dengan baik dan berkesan. Sudah menjadi kelaziman, kejayaan sesuatu
transformasi
yang dijalankan oleh sektor awam
dan swasta adalah dengan meletakkan keutamaan dalam beberapa bidang yang perlu
ditambah baik. Keutamaan yang ditetapkan adalah ditentukan oleh dua faktor,
iaitu pencapaian semasa pada permulaan transformasi dan bukti antarabangsa
tentang faktor penting membawa kepada keberhasilan murid. Berdasarkan keperluan
membina kebolehan dan keupayaan sistem pendidikan negara, Kementerian telah
menyusun transformasi yang akan dilaksanakan dalam tiga gelombang
Gelombang 1
(2013-2015): Mengubah sistem dengan memberi sokongan kepada guru dan penekanan
kepada kemahiran teras. Kementerian memberi
penekanan kepada fasa ini dengan menambah baik
Membimbing guru secara khusus bagi
meningkatkan standard guru khususnya dalam mata pelajaran teras seperti Matematik,
Sains, BM dan BI
Standard kemasukan yang lebih
tinggi bagi guru baharu
Mewujudkan Pembimbing Pengetua
yang berdedikasi untuk sekolah Band 5,6 & 7 dan mengukuhkan kriteria
pemilihan untuk pemimpin sekolah bagi mengukuhkan kepimpinan sekolah
Merombak soalan peperiksaan dengan
tumpuan kepada peningkatan soalan kemahiran berfikir aras tinggi
Standard BM yang sama
dilaksanakan pada peringkat rendah dengan penyediaan bantuan
pemulihan kepada murid lemah dalam BM dan BI
Melaksanakan 1BestariNet ke
semua sekolah untuk integrasi ICT dalam pembelajaran harian
Memastikan sokongan daripada
PPD ditumpukan kepada sekolah berprestasi rendah termasuk kepada murid
dengan keperluan khusus melonjakkan peningkatan sekolah
Meningkatkan enrolmen dan
penglibatan ibu bapa serta menawarkan pendidikan vokasional yang lebih
baik untuk meningkatkan enrolmen prasekolah dan sekolah
menengah
Mengukuhkan praktikum dalam program
vokasional melalui peningkatan kolaborasi dengan sektor swasta
Mentransformasi kementerian
bermula dengan meletakkan pemimpin terbaik untuk menerajui JPN dan PPD bagi
meningkatkan prestasi system penyampaian KPM
Gelombang 2 ( 2016 -2020 )
Mempercepat Peningkatan Kemajuan system.
Dalam tempoh Gelombang 2,
Kementerian akan melaksanakan perubahan struktur sistem pendidikan negara untuk
mempercepatkan
perjalanan perubahan (rancangan
untuk semua inisiatif akan bermula semasa Gelombang 1).
Memperluas bimbingan dan sokongan
untuk membantu guru bagi menambah pengetahuan dalam semua
mata pelajaran, pemikiran,
kepimpinan, etika/kerohanian dan identiti
nasional.
Menyediakan kemajuan berdasarkan
kompetensi dan prestasi serta menambah baik latihan pra-perkhidmatan untuk
memugarkan profesion keguruan
Menambah baik kurikulum peringkat
rendah dan melaksanakan kurikulum baharu peringkat menengah bagi
meningkatkan standard kandungan dan pembelajaran setanding dengan standard
antarabangsa
Menghentikan kelas peralihan, menjalankan
rintis bagi pilihan untuk immersion BI dan mengukuhkan penyediaan pendidikan
bahasa ketiga untuk meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa
Melaksanakan inovasi ICT untuk
sekolah pedalaman, sekolah kurang guru dan sekolah kurang murid untuk menangani
isu kapasiti
Mengukuhkan program untuk kumpulan
berkeperluan khusus seperti Orang Asli dan kumpulan minoriti lain,
pintar cerdas dan berkeperluan khas
Memperluas tawaran pendidikan vokasional
melalui perjanjian pelaksanaan dengan pembekal pendidikan vokasional
swasta
Mengukuhkan Bahagian utama KPM,
menyusun semula peranan Kementerian, JPN dan PPD untuk meningkatkan
kebolehan dan
keupayaan pelaksanaan
Gelombang 3 (2021-2025): Beranjak ke arah kecemerlangan dengan
peningkatan keluwesan operasi.
Pada permulaan Gelombang 3, semua
sekolah, guru dan pengetua/guru besar perlu menunjuk prestasi melebihi
standard minimum. Oleh itu, Kementerian akan memberikan tumpuan kepada
meningkatkan keluwesan operasi untuk memupuk budaya kepimpinan rakan
sejawat bagi pembangunan kecemerlangan profesionalisme.
Membenarkan pengurusan berasaskan
sekolah dan autonomi dengan lebih meluas dari segi pelaksanaan
kurikulum dan peruntukkan belanjawan bagi sekolah yang layak
Meneruskan budaya kecemerlangan
profesionalisme dibimbing rakan sejawat, iaitu guru dan pemimpin
sekolah saling membimbing, berkongsi amalan terbaik dan
memastikan rakan sejawat mempunyai kebertanggungjawaban memenuhi
standard profesionalisme
Meningkatkan inovasi dan
pilihan bagi meningkatkan kemahiranberbahasa dalam Bahasa Malaysia dan
Bahasa Inggeris dan
menyediakan lebih pilihan untuk mempelajarai
bahasa tambahan
Melaksanaan program dan
inovasi ICT bagi kumpulan berkeperluan khusus di seluruh negara untuk meningkatkan
standard
pembelajaran
Mengukuh dan mentransformasi Kementerian
melalui pengukuhan kemajuan kerjaya bagi pegawai pada peringkat
Kementerian
Mengkaji semula struktur
sekolah untuk menentukan keperluan bagi mengoptimumkan laluan dan
pilihan persekolahan
KEBERHASILAN UTAMA YANG INGIN DICAPAI
100% lliterasi murid dalam BI dan
BM dan menguasai kemahiran numerasi selepas 3 tahun persekolahan: sasaran untuk
BI akan ditentukan selepas garis asas diperoleh
92% prasekolah , 98% sekolah
rendah dan 95% enrolmen menengah rendah
Pengurangan 25% jurang bandar dan
luar bandar
Prestasi Malaysia pada purata antarabangsa
dalam kitaran TIMSS dan PISA seterusnya
100% enrolmen prasekolah hingga menengah
rendah, 90% enrollmen menengah atas
50% pengurangan jurang bandar /
luar bandar , 25% pengurangan jurang sosio ekonomi dan jantina
Pencapaian Malaysia pada kedudukan
negara sepertiga teratas dalam TIMSS and PISA
Mengekalkan atau meningkatkan enrolmen
Mengekalkan atau mengurangkan jurang
bandar dan luar bandar , 50% pengurangan jurang sosio ekonomi dan jantina